چاپگر (PRINTER):

 

چاپگرها یکی از قطعات جانبی کامپیوتر هستند که امروزه از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشند و تقریباً کارایی بالایی در کاربردهای مختلف دارند. معمولاً اکثر مردم به یک چاپگر برای استفاده شخصی در محیط کار و یا منزل نیاز دارند. ولی اکثر افراد در هنگام خرید، به علت کثرت مدل‌های مختلف چاپگر، دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌توانند چاپگر مناسب خود را انتخاب نمایند.

در مرحله اول، نوع چاپگر انتخابی بستگی به کاری دارد که شما می‌خواهید با چاپگر خود انجام دهید. مانند چاپ متن و تصاویر گرافیکی سیاه و سفید و یا رنگی، این عامل باعث تغییر در نوع چاپگر انتخابی شما می‌شود. مثلاً اگر شما به چاپ تعداد زیادی صفحات متنی احتیاج دارید، آن وقت برای شما یک چاپگر لیزری تک رنگ مناسب است. ولی برای تصاویر گرافیکی و عکس، دیگر نمی‌توانید از یک چاپگر لیزری سیاه و سفید استفاده کنید و نیاز به یک چاپگر رنگی جوهرافشان یا لیزری دارید تا بهترین کارایی را به دست آورید.

براساس نوع مصرف و کارایی، چاپگرها به 5 نوع مختلف تقسیم می‌شوند:

 

1 - چاپگرهای جوهرافشان ‌‌‌‌(inkjet)

 

2 - چاپگرهای لیزری سیاه و سفید‌‌‌‌(monochrome printer)

 

3 - چاپگرهای لیزری رنگی ‌‌‌‌(Laser color)

 

4 - چاپگرهای چند کاره(Multifunction)

 

5 - چاپگرهای قابل حمل ‌‌ (Portable Printer)

 

 

در ادامه سعی داریم به طور اختصاری توصیفی کوتاه در مورد این چاپگرها ارائه ‌دهیم

 

1 - چاپگرهای جوهرافشان ‌‌‌‌(inkjet) 

 

 

 

چاپگر جوهرافشان مخصوص چاپ عکس

چاپگرهای جوهر افشان به وسیله پاشیدن قطرات ریز جوهر روی یک صفحه کاغذ از طریق منافذ ریزی که در هد وجود دارد، باعث به وجود آوردن تصاویر سیاه و سفید و رنگی در حد کیفیت مناسب می‌شود. رنگ‌های اصلی در چاپگرهای جوهر افشان، به سه رنگ اصلی تقسیم می‌شود:

cyan(آبی)، magenta (قرمز) و‌‌ yellow ( زرد ) که به همراه آن‌ها یک رنگ سیاه نیز وجود دارد که برای تولید تصویر با رنگ مشکی به کار می‌رود. بعضی از چاپگرهای جوهرافشان ، از ترکیب سه رنگ اصلی، رنگ مشکیِ مرکبی به وجود می‌آورند که برای نوشتن متن چندان مناسب نیست و رنگ آن به صورت مشکی متمایل به سبز یا آبی می‌باشد . در سری قدیم چاپگرهای جوهرافشان، کارتریج‌های سه رنگ اصلی به یکدیگر متصل بودند و در صورت تمام شدن یکی از رنگ‌ها شما مجبور به تعویض هر سه رنگ بودید. ولی امروزه در چاپگرهای جوهرافشان، این سه رنگ از یکدیگر جدا شده‌اند. معمولاً اکثر چاپگرهای جوهر افشان از چهار رنگ اصلی تشکیل شده‌اند. ولی شما برای چاپ حرفه‌ای عکس، به یک چاپگر با شش رنگ مجزا احتیاج دارید که علاوه بر سه رنگ اصلی و رنگ مشکی، دارای یک رنگ قرمز روشن و آبی روشن ‌باشد که در ایجاد تصاویر با رنگ‌های طبیعی‌تر تأثیرگذار است. سرعت چاپ در چاپگرهای جوهر افشان در حدود 6/2 صفحه در دقیقه است. این حالت برای چاپ متن می‌باشد و در چاپ تصاویر، سرعت چاپ یک چاپگر جوهر افشان، در حدود 3/2 صفحه در دقیقه می‌باشند. در کل چاپگرهای جوهر افشان یک قیمت معقول را به شما ارائه می‌دهند و برای مصارف عمومی، یک انتخاب مناسب است. به یاد داشته باشید که چاپگرهای جوهرافشان فقط برای مصارف عمومی کاربرد ندارد، بلکه مدل‌های حرفه‌ای این چاپگرها را می‌توان در محیط‌های عکاسی و جاهای حرفه‌ای نیز به کاربرد

 

 

 

 

2 - چاپگرهای لیزری سیاه و سفید (تک رنگ) 

 

چاپگرهای لیزری تک رنگ همانند سیستم الکتروستاتیکی که در دستگاه فتوکپی وجود دارد، عمل چاپ را انجام می‌دهند که این عامل باعث افزایش سرعت و کارایی چاپگر می‌گردد. یک دستگاه چاپگر لیزری سیاه و سفید صفحات متنی با کیفیت بسیار مناسبی را در مدت زمان کوتاهی به چاپ می‌رساند. سرعت این نوع چاپگر در چاپ متون در حدود 6 تا 8 صفحه در دقیقه در حالت تمام صفحه است. سرعت چاپ تصاویر گرافیکی سیاه و سفید نیز در این چاپگر در حدود 2 تا 5 صفحه در دقیقه است. چاپگرهای لیزری سیاه و سفید، بهترین انتخاب برای چاپ صفحات متنی در تعداد بالا است. به خصوص در موقعی به تأثیر کارایی چاپگرها لیزری پی می‌برید که نیاز به چاپ متن با اندازه فونت کوچک‌تر از 10 داشته باشید. در این موقع به‌طور واضح به تأثیر چاپگر لیزری سیاه و سفید در چاپ متن‌های ریز پی خواهید برد. از ویژگی‌های جالب استفاده از چاپگرهای لیزری تک، رنگ قیمت پایین برای هر صفحه چاپ است که در کل باعث کاهش هزینه تعویض و با شارژ کارتریج می‌شود. همچنین استفاده از کاغذهای معمول می‌تواند باعث کاهش هزینه کاغذ مصرفی در طولانی مدت گردد.

در کل یک چاپگر لیزری، بهترین انتخاب برای یک دفتر کار یا محیط اداری بزرگ است که نیاز به چاپ متن‌های زیاد در طول روز دارند

 

 

 

 

3 - چاپگرهای رنگی لیزری

بهترین انتخاب برای چاپ تصاویر گرافیکی و عکس، یک چاپگر رنگی لیزری است که به جای استفاده از جوهر، از تونرهای‌CMYK برای چاپ استفاده می‌کند. این چاپگرها باعث ایجاد تصاویر گرافیکی و عکس با کیفیت فوق‌العاده می‌شود که نیاز عکاسان و گرافیست‌های حرفه‌ای را برآورده‌‌می‌کند. این چاپگرها در چاپ متن نیز دارای قدرت چاپ مناسبی هستند و متن‌های ریز را به خوبی چاپ می‌کنند. یکی از ویژگی‌های جالب این چاپگرها، سرعت بالای آن‌ها در چاپ تصاویر و متن‌هاست که تقریباً با هیچ‌کدام از انواع چاپگرها قابل مقایسه نیست. یک چاپگر لیزری رنگی، قدرت چاپ 6 تا 8 صفحه متن تمام صفحه و 1 تا 3 صفحه تصاویر گرافیکی یا عکس را در دقیقه دارد.

شاید یکی از نقاط ضعف این چاپگرها قیمت بالای آن‌ها باشد که برای اکثر افراد خرید این چاپگر را مشکل نموده است. ولی به یاد داشته باشید که همیشه در کنار قیمت بالا، امکانات و ویژگی‌هایی وجود دارد که ضعف قیمت بالای آن دستگاه را می‌پوشاند. در کل هزینه‌ای که برای چاپ هر صفحه تصویر گرافیکی یا عکس در چاپگرهای لیزری به دست می‌آید، در مقایسه با یک چاپگر جوهرافشان، در سطح پایین‌تری قرار دارد. این عامل باعث کاهش هزینه تعویض مجدد تانر می‌شود.

در کل چاپگرهای لیزری برای مصارف حرفه‌ای کاربرد زیادی دارد. ولی استفاده یا خرید آن‌ها در محیط منزل و برای کارهای عمومی چندان جالب به نظر نمی‌رسد

 

 

 

4 - چاپگرهای چند کاره‌ Function)‌‌‌‌Multi )

 

در کارهای اداری، وجود یک چاپگر چند منظوره تأثیر بسیار زیادی بر روی سرعت کار دارد و شما می‌توانید در جایی کمتر، چاپگر، اسکنر، و دستگاه فکس خود را به صورت یکجا داشته باشید. با دستگاه MFD's (multi Function devices) شما به راحتی می‌توانید ترکیبی از تمام وسایل بالا را در یک دستگاه داشته باشید که در کل این دستگاه نسبت به خرید تک‌تک وسایل هم از قیمت ارزان‌تری برخوردار است و هم جای کمتری را در محیط کاری به خود اختصاص می‌دهد. اما ایرادات این دستگاه چیست؟ یکی از ایرادات دستگاه‌ MFD's این است که در صورتی که یک مشکل در یکی از اجزای این دستگاه به وجود آید، وسایل دیگر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد . مثلاً اگر چاپگر شما دچار اشکال شود و کار نکند ، دیگر فکس و دستگاه کپی شما نیز کار نخواهد کرد و تقریباً دستگاه شما به‌طور کامل از کار می‌افتد . دومین ایراد این دستگاه ، عدم امکان ارتقای ویژگی‌های این دستگاه است و شما از یک سری امکانات ثابت و غیرقابل تغییر برخوردار هستید که این عامل برای بعضی از کاربران چندان خوشایند نیست. در کل این دستگاه برای مصارف عمومی و یا اداری کوچک کاربرد دارد و استفاده آن در محیط‌های اداری بزرگ مناسب نیست. زیرا بعد از مدتی با مشکلات زیادی در این دستگاه روبه‌رو خواهند شد. به خاطر این‌که این دستگاه برای کاربردهای حرفه‌ای و سنگین طراحی نشده است

 
 
5 - چاپگرهای قابل حمل ‌‌‌‌ (Portable printer)
 
 
اگر شما از افرادی هستید که دائماً در حال مسافرت هستید، حتماً به چاپگرهای قابل حمل نیاز پیدامی‌کنید. چاپگرهای قابل حمل امروزه یکی از پرطرفدارترین چاپگرها در کشورهای اروپایی و امریکایی هستند. این چاپگرها اندازه بسیار کوچک در حد یک کیف دستی مردانه دارند که به راحتی می‌توان آن را به جاهای مختلف حمل کرد. از ویژگی‌های جالب این چاپگر، وزن کم آن است که در حدود 5 پوند وزن دارد و به راحتی با باتری کار می‌کند. معمولاً این چاپگرها از تکنولوژی‌ چاپگرهای جوهرافشان و یا روش تانرهای حرارتی (ریبون) استفاده می‌کند. استفاده از ریبون بر اثر فشار و گرمایی که به آن واردمی‌شود، باعث انتقال رنگ به کاغذ و در نتیجه ایجاد تصویر می‌گردد. اما مشکلاتی هم در استفاده از چاپگرهای قابل حمل وجود دارد که در این میان می‌توان به کیفیت پایین‌تر از چاپگرهای جوهر افشان محصول در بازار، سرعت چاپ پایین، افزایش قیمت چاپ در هر صفحه (عموماً چاپ متن و تصاویر رنگی در هر صفحه برای دستگاه‌های قابل حمل بالاتر خواهد بود برای این‌که تانک‌های این چاپگرها نسبت به چاپگرهای جوهرافشان کوچک‌تر بوده و نمی‌توانند تعداد زیادی صفحه را به چاپ برساند)، و عدم وجود منابع تأمین صفحه برخلاف چاپگرهای دیگر اشاره کرد که در مورد این اشکال اخیر باید به صورت تک‌تک ورق‌ها را به چاپگر واردکنید (درست است که ما به این حالت به عنوان ایراد نگاه می‌کنیم، ولی واقعاً قراردادن سینی نگاهدارنده برای یک چاپگر در حد اندازه کیف مردانه، کار چندان ساده‌ای نیست).
انرژی موردنیاز برای چاپگرقابل حمل، از باتری تأمین می‌شود. اگر شما به چاپ تعداد زیادی صفحه نیاز دارید که یک باتری استاندارد )‌NiCad (Nickel Cadmium می‌تواند در حدود 90 صفحه چاپگر را در حالت شارژ کامل پشتیبانی کند؛ بدون آن‌که نیاز به شارژ دوباره داشته باشد و اگر می‌خواهید مدت زمان چاپ شما از این مقدار هم بیشتر شود، می‌توانید از باتری‌های سری )‌‌‌‌Ni-MH (Nickel metal Hydride استفاده کنید که می‌تواند مدت طولانی‌تری انرژی برای چاپگر تأمین کند.
تعدادی از چاپگرهای قابل حمل دارای یک بورد اختیاری اسکنر می‌باشند که با اضافه کردن آن، می‌توان از آن به عنوان یک اسکنر قابل حمل استفاده نمود. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این چاپگر، وجود یک پورت‌ infrared است که به شما اجازه می‌دهد اطلاعات خود را بین چاپگر و کامپیوتر بدون نصب هیچ‌گونه رابطی انتقال دهید. همچنین این ویژگی به شما امکان می‌دهد اطلاعات مورد نظر خود را از‌ PDA و نوت‌بوک به چاپگر انتقال دهید. (باید بدانید که کامپیوتر شما باید دارای دستگاه‌ infrared باشد تا شما بتوانید از این امکان استفاده نمایید.) 

 
 
عوامل مهم در خرید چاپگر
 
1- ‌ Resolution(دقت چاپ، تفکیک‌پذیری)
2- ‌‌ speed(سرعت چاپ)
3-print quality (کیفیت چاپ)
4- ‌ cost-per-page(قیمت چاپ در هر صفحه)
5 - ویژگی‌های جانبی چاپگر (امکانات جانبی)
Resolution-1 (دقت چاپ) 
دقت چاپ در یک چاپگر به‌طور مسلم یکی از عوامل مهم در انتخاب چاپگر است. دقت چاپ در اصل به تعداد نقاطی گفته می‌شود که در هر اینچ مربع از صفحه توسط چاپگر ایجاد می‌شود که این نقاط معمولاً روی صفحه در دو جهت عمودی و افقی به چاپ می‌رسند. به همین منظور، در هنگام معرفی دقت چاپ چاپگر آن را با دو عدد معرفی می‌کنند. مانند 600* 600 که اولین عدد مربوط به دقت چاپ افقی و دومین عدد مربوط به دقت چاپ عمودی است. امروزه اکثر چاپگرها از دقت استاندارد 600* 600 پشتیبانی می‌کنند که این عامل باعث به وجود آمدن تصاویری با دقت بالا در حین چاپ می‌شود. به طور عمومی چاپگرهای جوهر افشان دقتی در حدود 1200 * 2400 نقطه در اینچ را به چاپ می‌رسانند اما در مدل‌های جدید این چاپگرها این نقاط افزایش یافته و به حدود 1200 * 4800 نقطه در اینچ رسیده است. ولی این نکته را هرگز فراموش نکنید که حتی اگر شما بخواهید که 8 تا 10 تصویر عکاسی شده رنگی را در چاپگر جوهرافشان به چاپ برسانید، بیشترین نقاطی که یک چاپگر در چاپ این تصاویر به کار می‌برد 1200*‌1200 نقطه در اینچ است و تقریباً تمام چاپگرهای موجود در بازار از یک کیفیت ثابت در چاپ این تصاویر بهره می‌برند. به همین علت، تعدادی از سازندگان چاپگر، به همراه دستگاه خود نرم‌افزارهای جانبی ارائه می‌دهند که به وسیله آن شما می‌توانید تصاویر خود را اصلاح، رنگ آن را شفاف‌تر، و جزئیات آن را در چاپ بهتر نشان دهید و در کل کیفیت بیشتری در هنگام چاپ به دست آورید که این کار تأثیری مانند افزایش Resolution چاپگر دارد. بهترین راه برای بررسی کیفیت چاپ یک چاپگر، توجه به دقت چاپی نیست که بر روی چاپگر نوشته شده است، بلکه مهم تصویری است که بعد از چاپ از چاپگر خارج می‌شود و شخص آن را در مقابل چشم خود می‌بیند. این حالت بهترین نوع قضاوت در دقت چاپ است.
چاپگرهای لیزری تک رنگ در حدود 600 * 600 نقطه در اینچ را به چاپ می‌رسانند که این دقت برای چاپ متن و تصاویر سیاه و سفید بسیار مناسب می‌باشد. دقت چاپ در چاپگرهای لیزری از 1200 * 1200 تا 1200 * 2400 نقطه در اینچ می‌باشد که با این دقت می‌توانید تصاویر گرافیکی و عکس‌های خود را با بهترین کیفیت ممکن به چاپ برسانید.

 
2- speed (سرعت چاپ)
یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب چاپگر برای اکثر افراد سرعت چاپ آن است. زیرا برای بعضی از افراد، حتی چند ثانیه نیز تأثیرگذار می‌باشد. به همین خاطر، یکی از فاکتورهای مهم در خرید چاپگر، سرعت چاپ آن است. ولی آیا این سرعت که بر روی چاپگرها نوشته شده است، یک سرعت واقعی در چاپ متن یا تصویر است یا نه؟ آیا فکر می‌کنید چاپگرها می‌توانند با سرعتی که شرکت‌های سازنده مدعی آن هستند صفحات را به چاپ برسانند؟
تعداد صفحاتی که چاپگرهای جوهرافشان موجود در بازار ادعای چاپ آن را دارند، در حالت چاپ متن بین 5 تا 21 صفحه در دقیقه است. اما در تست‌های انجام گرفته در چاپ متن چاپگرها در حدود 2 تا 7‌صفحه را توانستند به چاپ برسانند. همچنین در چاپ صفحات گرافیکی کارخانه‌های سازنده ادعا کرده‌اند که چاپگرهای آن در حدود 2 تا 15 صفحه در دقیقه قدرت چاپ را دارند. ولی در تست‌های انجام گرفته سرعت چاپ واقعی آن‌ها در حدود 1 تا 3 صفحه در دقیقه می‌باشد. در چاپگرهای لیزری نیز موضوع همین‌طور است. یک چاپگر لیزری تک رنگ، در چاپ متن قدرت چاپ 10 تا 18 را در دقیقه دارد که تقریباً نصف مقداری که توسط کارخانه‌ها ادعا می‌شود. چاپگرهای لیزری رنگی در چاپ تصاویر گرافیکی، حدود 1 تا 4 برگ در دقیقه را به چاپ می‌رساند که این مقدار چیزی در حدود یک به هشت مقداری است که خود شرکت اعلان می‌‌کند. پس همیشه نباید در خرید چاپگر، فقط به مشخصاتی که بر روی چاپگر نوشته شده است اتکا کرد و باید از کسانی که به‌طور عملی از آن وسیله استفاده کرده‌اند، سؤال شود. چون بهترین بررسی، استفاده از وسیله است.

 
3- print quality (کیفیت چاپ)
یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در همان خرید چاپگر باید به آن دقت نمود، کیفیت چاپ است. کیفیت چاپ بسته به نوع کارایی و مصارف کاربران، متفاوت است. اگر شما به چاپ متن‌های نوشتاری با کیفیت بالا نیاز دارید. تقریباً تمام چاپگرهای رنگی و سیاه و سفید لیزری در بازار متن‌های نوشتاری را به خوبی چاپ می‌کنند. (چاپگرهای لیزری رنگی هم در کشیدن نمودار‌ها و تصاویر دو بعدی گرافیکی بسیار عالی هستند و آن‌ها را به خوبی چاپ می‌کنند.) در چاپ تصاویر گرافیکی و عکاسی، چاپگر جوهرافشان انتخاب مناسبی برای کاربران عمومی تا غیرحرفه‌ای است. در صورتی که شما تصویر خود را بر روی یک کاغذ گلاسه به چاپ برسانید، در این حالت هم تصویر شما دقیق‌تر و زیباتر به چاپ می‌رسد و هم مقدار جوهر کمتری را مصرف خواهیدکرد و با حداقل خرج، می‌توانید کیفیت مناسبی را به دست آورید. اما اگر کاربر حرفه‌ای گرافیکی‌ای هستید، به‌طور قطع به یک چاپگر لیزری نیاز خواهید داشت تا بهترین کیفیت ممکن را به شما ارائه دهد.

 
4- Cost per page (هزینه هر صفحه)
چهارمین نکته که باید در خرید چاپگر به آن توجه نمود، مقدار هزینه‌ای است که در هر صفحه چاپ به وسیله چاپگر برای شما ایجاد می‌شود چرا که این قیمت با مقدار مصرف جوهر توسط چاپگر رابطه مستقیم دارد. در چاپگرهای جوهرافشان، قیمت کلی جوهر تأثیر زیادی بر روی قیمت کلی چاپگر دارد. به‌طور عمومی، شارژ کارتریج‌های سه رنگ اصلی در حدود 35 الی 75 هزار تومان بسته به حجم کارتریج دارد و شارژ کارتریج مشکی در حدود 15 الی 35 هزار تومان هزینه در بر دارد. در ایران بعضی از این کارتریج‌ها، به صورت دستی پر می‌شود. بازدهی این کارتریج‌ها در حدود 300 تا 800 صفحه است که طبق محاسبات انجام شده چاپ هر صفحه متن سیاه و سفید در حدود 25 الی 75 ریال  و هر صفحه رنگی در حدود 200 الی 400 تومان هزینه در بردارد.
برای این منظور تعدادی از کارخانه‌های سازنده، پیشنهادی در مورد افزایش حجم کارتریج دارند که به وسیله آن حجم بیشتری جوهر در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و با آن‌که قیمت کل کارتریج افزایش می‌یابد، در کل نسبت به کارتریج اولیه در هر صفحه چاپ کاهش می‌یابد. یکی دیگر از روش‌های کاهش قیمت چاپ در هر صفحه که توسط شرکت‌های canon ، ‌Epson و HP انجام گرفته است، استفاده از کارتریج‌های مجزای قرمز، آبی و زرد در چاپگر است که در صورت اتمام یکی از رنگ‌ها، به راحتی می‌توانید هر کدام از آن‌ها را تعویض یا شارژ نمایید که این عامل باعث کاهش هزینه تعویض تمام کارتریج‌ها می‌شود.
تعداد صفحاتی که توسط یک کارتریج یا تانر به وسیله چاپگر به چاپ می‌رسد، به عواملی مانند جنس کاغذ که تأثیر زیادی در جذب بیشتر جوهر دارد، حجم صفحاتی که توسط چاپگر به چاپ می‌رسد، مقدار رنگ یا جوهری که در صفحه به کار می‌رود (مثلاً در یک صفحه تمام مشکی حجم بسیار بالایی جوهر مشکی مصرف می‌شود که این عامل باعث خالی شدن جوهر مشکی با سرعت بیشتر می‌شود بستگی دارد.) 

 
 
 
 
5- امکانات جانبی چاپگر
پنجمین نکته‌ای که باید در خرید چاپگر به آن توجه کرد، امکانات جانبی چاپگر است که باعث تسهیل استفاده از آن در کارهای مختلف می‌شود. تقریباً تمام چاپگرهای جوهر افشان، دارای ویژگی یکسانی می‌باشند. مانند یک سینی کاغذ که می‌تواند در حدود 100 تا 150 صفحه کاغذ را در خود نگهداری می‌کند، برخورداری از یک حافظه برای ذخیره اطلاعات و امکاناتی از این قبیل که به‌طور کلی در تمام چاپگرها وجود دارد. اما بعضی از سازندگان چاپگر، در چاپگرهای خود امکانات جانبی دیگری قرارمی‌دهند تا باعث افزایش کارایی و سهولت استفاده از چاپگر شوند. مانند افزایش حجم جاگذاری کاغذ که بتوان تعداد بیشتری کاغذ را در آن جا داد که این عامل در محیط‌های اداری نقش بسیار مهمی دارد و یا قراردادن یک رابط بی‌سیم شبکه‌‌802.11b برای ارتباط با کامپیوترها دیگر. همچنین افزایش میزان حافظه چاپگر که باعث افزایش سرعت چاپ در تصاویر گرافیکی می‌شود و سرعت انتقال اطلاعات به چاپگر را نیز افزایش می‌دهد. چاپگرهای لیزری نیز دارای امکانات و ویژگی‌های جالبی برای استفاده در محیط‌های حرفه‌ای هستند. مانند توانایی نگاهداری 200 تا 1500 صفحه در سینی نگاهدارنده خود که باعث افزایش سرعت چاپ و جلوگیری از تأمین کاغذ در زمان‌های کوتاه می‌شود.
بیشتر پرینت‌های لیزری، دست کم دارای 8 مگابایت حافظه برای ذخیره اطلاعات می‌باشند که شما می‌توانید برای افزایش کارایی این مقدار حافظه را تا حدود 4 تا 5 برابر افزایش دهید. البته بهتر است برای کارهای اداری چاپگر خود را حداقل به 32 مگابایت حافظه مجهز کنید تا سرعت انتقال اطلاعات شما به چاپگر افزایش یابد. تعدادی از چاپگرهای لیزری به همراه خود درایو هارددیسک دارند که به شما امکان می‌دهند که بتوانید فایل‌ها و عکس‌های شخصی موردنظر خود را در آن ذخیره کنید و برای آن ‌ Password قرار دهید که هر شخصی امکان دسترسی به آن را نداشته باشد.
تعدادی از چاپگرهای جوهرافشان که قابلیت چاپ عکس با دقت بالا را دارند، دارای امکانات جانبی جالبی مانند یک پورت‌ USB جداگانه برای اتصال سیستم به دوربین‌های دیجیتال، همچنین شکاف‌های حافظه برای اتصال به انواع مختلف حافظه و چاپ تصویر آن را دارند. در این چاپگر برای سهولت کار یک مانیتور‌ LCD کوچک بر روی چاپگر قرار داده شده است که قبل از چاپ عکس، می‌توانید عکس موردنظر خود را در این LCD مشاهده کنید و بعد آن را برای چاپ بفرستید که این عامل باعث افزایش کارایی شما و همچنین امکان چاپ عکس بدون کامپیوتر را می‌دهد. در ادامه باید گفت که امروزه تعدادی از شرکت‌های سازنده، امکان چاپ سیستم بر روی‌‌CD و‌ DVD را در چاپگرهای خود گنجانده که به کاربر امکان می‌دهد که بتواند در کاربردهای عمومی از این چاپگر برای چاپ بر روی‌ CD استفاده کند.
نکاتی کلی در مورد خرید چاپگرهای جوهر افشان 
به‌طور کلی چاپگرهای جوهرافشان نباید گران‌قیمت باشند. زیرا تعویض کارتریج‌های چاپگر باعث افزایش قیمت چاپگر می‌شود. در هنگام خرید، به قیمت کارتریج‌های چاپگر توجه کنید. توجه به قیمت کلی که در هر صفحه چاپ توسط چاپگر برای شما به دست می‌آید از برآورد قیمت کلی‌ کارتریج نسبت به تعداد صفحاتی که توسط کارتریج به چاپ می‌رسد، به دست می‌آید. با این کار به راحتی می‌توانید به مقدار هزینه تقریبی‌ای که در مدت یک سال برای شار یا تعویض کارتریج بپردازید، دست پیدا کنید.
کارخانه‌های سازنده بر روی جعبه‌های چاپگر خود سرعت بالایی از چاپ صفحات را به شما معرفی می‌کنند. اما در تست‌ها دیده شده است که موتور یک چاپگر جوهر افشان توانایی چاپ 2 تا 4 صفحه در حالت چاپ متن تمام صفحه و 2 تا 3 صفحه در حالت چاپ عکس یا تصویر را دارد.
تعدادی از چاپگرهای جوهرافشان می‌توانند عکس‌هایی در حد و اندازه یک چاپگر حرفه‌ای عکاسی به چاپ برسانند. پس اگر شما چاپگر خود را برای چاپ عکس و یا تصاویر گرافیکی به کار می‌برید، به دنبال مدلی از چاپگرهای جوهر افشان بگردید که ویژگی‌های این نوع چاپ را به خوبی دارا باشند. اگر از افرادی هستید که تمام کارهای شما مربوط به چاپ عکس و کارت گرافیکی می‌باشند، به دنبال چاپگرهای چاپ عکس که دارای امکانات ویژه‌ای مانند، اسلات حافظه، پنل مانیتور‌ LCD که به شما امکان دیدن عکس و چاپ بدون‌ PC را می‌دهد، بگردید.
چاپگرهای جوهرافشان یک انتخاب مناسب برای اکثر افرادی است که می‌خواهند از چاپگر در مصارف خانگی و تحقیقاتی کوچک استفاده کنند. ولی انتخاب چاپگر جوهرافشان برای کسانی که می‌خواهند تنها کیفیت بالایی در چاپ داشته باشند، مناسب نیست. سازندگان چاپگر از یک سیاست شبیه به فروش تیغ صورت تراشی در فروش چاپگرهای خود استفاده کرده‌اند. در این روش می‌توانید با قیمت نه چندان زیاد، یک تیغ مناسب را خریداری کنید. اما بعد از مدتی استفاده، باید مقدار زیادی پول برای تعویض تیغ‌های کند شده بپردازید که در مقایسه با قیمت کلی خود تیغ کمی بالا است.
داستان خرید کارتریج برای چاپگرهای جوهر افشان نیز همین‌طور است. زیرا شما چاپگر را با قیمت تقریباً پایین خریداری می‌کنید. ولی وقتی می‌خواهید کارتریج چاپگر خود را عوض کنید، قیمتی در حدود یک‌سوم قیمت کل چاپگر را باید بپردازید که کمی گران به نظر می‌رسد و برای کاربران عمومی به صرفه نمی‌باشد.
نکاتی کلی در خرید چاپگرهای لیزری سیاه سفید (تک رنگ)
اگر شما تعداد زیادی صفحات متنی را چاپ می‌کنید، نیاز به خرید یک چاپگر تک رنگ ارزان قیمت برای کار خود دارید. این چاپگر می‌توانند تصاویر و متن‌های سیاه و سفید را با بهترین کیفیت ممکن به چاپ برساند.
تعدادی از چاپگرهای لیزری تک رنگ، قیمتی کمتر از 200 دلار دارند و انتخاب مناسبی برای مصارف خانگی به شمار می‌روند.
تعدادی از چاپگرهای لیزری تک رنگ، به همراه پورت اترنت (شبکه) ارائه می‌شود که امکان اتصال به شبکه را به این چاپگرها می‌دهد و این ویژگی امکان استفاده از یک چاپگر در محیط اداری را فراهم می‌کند. ولی اگر می‌خواهید از یک کامپیوتر برای اتصال به این نوع چاپگرها استفاده کنید، بهتر است هزینه اضافی برای یک کارت شبکه پرداخت نکنید.
کاربران عمومی می‌توانند در صورتی که تعداد زیادی صفحات متنی را به چاپ می‌رسانند، به جای خرید یک چاپگر جوهرافشان، یک چاپگر لیزری تک رنگ در قیمت زیر 200 دلار خریداری نمایند تا مصارف آن‌ها را برطرف کند.
در مقایسه یک چاپگر لیزری با یک چاپگر جوهرافشان هم قیمت، چاپگر لیزری تک رنگ از لحاظ سرعت چاپ، کیفیت چاپ و قیمتی که در هر صفحه برای چاپ (چاپ متن) برای شما به دست می‌آید، در سطح مناسب‌تری نسبت به چاپگر جوهرافشان قرار دارد.
اگر به چاپ تصاویر رنگی نیاز دارید، خرید یک چاپگر جوهرافشان برای شما ضروری است. ولی اگر به چاپ تصاویر رنگی نیاز ندارید و یا هر از گاهی اقدام به چاپ عکس رنگی می‌کنید، خرید یک چاپگر رنگی کاری اشتباه است. زیرا شما مجبور به استفاده از رنگ‌های چاپگر در طولانی مدت هستید. چون در غیراین صورت، چاپگر به مرور زمان دچار مشکلاتی در چاپ رنگ‌ها می‌شود و منافذ هد به علت خشک شدن ذرات جوهر، باعث جلوگیری از خروج رنگ‌ها می‌گرد
نکاتی کلی در مورد خرید چاپگرهای رنگی لیزری 
این چاپگرها برای محیط‌های اداری که نیاز به چاپ تصاویر رنگی به تعداد زیاد دارند، عکاسان و کسانی که به‌طور حرفه‌ای کار طراحی انجام می‌دهند، کاربرد زیادی دارند. تقریباً برای تمام کاربران خانگی، خرید یک چاپگر لیزر رنگی کار مشکلی است. زیرا این چاپگرها دارای قیمت بالا و کارتریج‌های گرانی می‌باشند. ولی اگر به این چاپگر نیاز مبرمی دارید، خرید آن کار نادرستی نیست. زیرا در کل قیمت چاپ هر صفحه عکس یا تصویر توسط چاپگر لیزری در مقایسه با چاپگر جوهرافشان ارزان‌تر می‌باشد. همچنین کیفیت این چاپگر در مقایسه با چاپگر جوهرافشان، در سطح بالاتری قرار دارد.
تونرهای چاپگرهای لیزری برای محیط بسیار پرخطر هستند. به همین خاطر مطمئن شوید که آن‌ها را در جایی مناسب قرار داده‌اید و پس از مصرف نیز آن‌ها را به درستی دفع کرده‌اید. اگر شما یک کارگرافیکی پیچیده ندارید، می‌توانید یک چاپگر جوهرافشان را برای کار خود انتخاب کنید و با قیمتی در حدود یک‌دهم یک چاپگر لیزری کیفیت مناسبی را به دست آورید ولی در صورتی که یک کاربر حرفه‌ای گرافیکی هستید و به چاپ تصاویر پیچیده و با دقت گرافیکی نیاز دارید، حتماً به یک چاپگر لیزری مناسب نیاز خواهید داشت.
اگر سرعت چاپ، یکی از فاکتورهای اصلی برای شما در خرید چاپگر لیزری است، باید با دقت مدل‌های مختلف چاپگرها را مورد بررسی قرار دهید و برحسب قیمت و سرعت، بهترین چاپگر را انتخاب نمایید.
در ادامه سعی نمودیم تعدادی از چاپگرهای موجود در بازار را معرفی نماییم تا شما را در خرید هر چه بهتر چاپگر موردنظرتان راهنمایی کنیم. ولی این نکته را به یاد داشته باشید که معرفی نکردن یک چاپگر در این مقاله، به معنای عدم کارایی یا نامناسب‌بودن آن نیست و ما به علت کمبود فضا به‌طور انتخابی از هر نوع چاپگر مدل‌هایی را برای شما خوانندگان انتخاب نموده‌ایم تا شما را هر چه بهتر با ویژگی‌های چاپگرها آشنا کنیم. در کل هدف مقایسه کارایی میان این محصولات نیست. زیرا بهترین مقایسه، مشاهده کیفیت و سرعت چاپ چاپگر به طور عینی است که مهم‌ترین ملاک برای خریدار می‌باشد.